Forumindex Svenska Subarist-forumet
Samlingspunkten för alla Sveriges Subaru-ägare
 
Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem
Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in


Hjulmuttrar OB 17 olika sommar-vinterhjul
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Legacy / Outback
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hagge57
Nybliven Subarist


Registreringsdatum: 03 november 2014
Inlägg: 11
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons apr 03, 2019 10:38 am    Rubrik: Hjulmuttrar OB 17 olika sommar-vinterhjul Svara med citat

Hej. När jag skiftade däck nu så påpekade mecken att det kom lite metallspån
när han lossade muttrarna. Såg ut som konan på hjulmuttrarna var lite för kort så mutterdelen skavde mot fälgen på vinterdäcken, är inte samma problem på sommardäcken. Någon som vet om man bör ha olika muttrar på sommar resp vinterdäcken ? Muttrar och fälgar är original som jag fick med när jag köpte bilen, vinterfälgarna är 17x7JJ offset 55 Anthracite.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
SeymorBFUdd
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 22 maj 2011
Inlägg: 958

InläggPostat: ons apr 03, 2019 11:03 am    Rubrik: Re: Hjulmuttrar OB 17 olika sommar-vinterhjul Svara med citat

Hagge57 skrev:
Hej. När jag skiftade däck nu så påpekade mecken att det kom lite metallspån
när han lossade muttrarna. Såg ut som konan på hjulmuttrarna var lite för kort så mutterdelen skavde mot fälgen på vinterdäcken, är inte samma problem på sommardäcken. Någon som vet om man bör ha olika muttrar på sommar resp vinterdäcken ? Muttrar och fälgar är original som jag fick med när jag köpte bilen, vinterfälgarna är 17x7JJ offset 55 Anthracite.


Aldrig varit med om o ändå har haft jag lättmetallfälgar till sommardäcken och plåtfälgar till vinterdäcken på mina hitintills 2 Subaru. Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sturgeon
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 24 maj 2009
Inlägg: 738
Ort: Strömstad

InläggPostat: ons apr 03, 2019 12:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Inte upplevt det på någon Subaru. Eller bil överhuvudtaget. På min Suzuki har jag dock olika muttrar till sommar och vinter, med det beror på skillnad i godstjockleken på fälgarna.

Är det standardmuttrar eller låsbara eftermarknads...
_________________
[Subaru Outback 2.5i Summit CVT -16 Tungsten Metallic][Suzuki Alto -09 Superior White][Alukin 650 SP - Suzuki DF 150 - Respo 1500 -08][Gisebo L 850 -02]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hagge57
Nybliven Subarist


Registreringsdatum: 03 november 2014
Inlägg: 11
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons apr 03, 2019 1:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Sturgeon skrev:
Inte upplevt det på någon Subaru. Eller bil överhuvudtaget. På min Suzuki har jag dock olika muttrar till sommar och vinter, med det beror på skillnad i godstjockleken på fälgarna.

Är det standardmuttrar eller låsbara eftermarknads...


Det är original muttrar och original lättmetallfälgar både sommar och vinterhjul. Provade att lägga muttern mot hålet i fälgen när de inte var monterade på bilen och på sommarfälgen snurrade muttern lätt men på vinterfälgen kändes det att mutterdelen skrapade i fälgen, det syns också skavmärken i vinterfälgens mutterhål.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ScoobyBear
Forumadmin


Registreringsdatum: 06 oktober 2005
Inlägg: 3298
Ort: Stockholm

InläggPostat: ons apr 03, 2019 3:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Olika fälgar kan ju ha olika grader på konen. Men det låter väldigt konstigt att Subaru har olika på två originalfälgar!
Kan du inte lägga upp bilder på sommar resp. vinterfälgar? För det är väl inte samma modell på båda uppsättningar fälg? Isf är det än mer konstigt.
_________________
Forumadmin
Kör: Opel Insignia CT 2.0 CDTI 4x4 MT6 MY14 | MG TF135 MY03 | VW Caddy TDI 4Motion MY10
Subaru-historik: Leone Coupé MY88 | Impreza 2.0GL MY97 |Impreza 2.5RS MY02 | XT Turbo MY86 & MY88 | Outback 2.5i MY07 | Legacy 3.0 Spec-B MY07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Jocke86
Expert-Subarist


Registreringsdatum: 13 oktober 2013
Inlägg: 187
Ort: Kungälv

InläggPostat: tis apr 09, 2019 1:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Plåtfälgar brukar ha sfärisk kona och alufälgar brukar ha en rak kona, eller om det var tvärtom.
Jag har alufälgar till både sommardäck och vinterdäck, jag har olika muttrar till respektive.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hagge57
Nybliven Subarist


Registreringsdatum: 03 november 2014
Inlägg: 11
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons apr 10, 2019 8:44 am    Rubrik: Svara med citat

[quote="ScoobyBear"]Olika fälgar kan ju ha olika grader på konen. Men det låter väldigt konstigt att Subaru har olika på två originalfälgar!
Kan du inte lägga upp bilder på sommar resp. vinterfälgar? För det är väl inte samma modell på båda uppsättningar fälg? Isf är det än mer konstigt.

Den övre bilden är vinterfälg och nedre sommarfälg, provade att hålla hjulmuttern mot mutterhålet på respektive fälg och snurra den när hjulen var omonterade och på sommarfälgen snurrade muttern lätt medan på vinterfälggen kände man att den tog i fälgen och hackade lite när man snurrade på muttern. Såg att Subaru har en muttersats med 16 muttrar varav fyra låsmuttrar för nästan 2500, lite dyrt, kan man hitta muttrar med lite längre kona någon annan stans?




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sturgeon
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 24 maj 2009
Inlägg: 738
Ort: Strömstad

InläggPostat: ons apr 10, 2019 11:28 am    Rubrik: Svara med citat

Har du någon bild på muttrarna?

Kollade på mina hemma och alla verkar ha en kona som är "bredare" än själva mutterskallen.

Jag förstår helt enkelt inte vad som tar i.

Dina vinterfälgar är av samma modell som de jag har som vinterfälgar på min Outback.
_________________
[Subaru Outback 2.5i Summit CVT -16 Tungsten Metallic][Suzuki Alto -09 Superior White][Alukin 650 SP - Suzuki DF 150 - Respo 1500 -08][Gisebo L 850 -02]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hagge57
Nybliven Subarist


Registreringsdatum: 03 november 2014
Inlägg: 11
Ort: Huddinge

InläggPostat: ons apr 10, 2019 1:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Sturgeon skrev:
Har du någon bild på muttrarna?

Kollade på mina hemma och alla verkar ha en kona som är "bredare" än själva mutterskallen.

Jag förstår helt enkelt inte vad som tar i.

Dina vinterfälgar är av samma modell som de jag har som vinterfälgar på min Outback.


Det är dessa muttrar som jag har, de följde med när jag köpte bilen.
Den andra bilden visar mutterhålet på vinterfälgen, det syns skrapmärken
runt hålet där pinnbulten från navet ska stickas in.
Det verkar som det är kanterna på muttern som skrapar i fälgen,
den konade delen ytterst på muttern verkar vara några millimeter för kort.




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fibern
Expert-Subarist


Registreringsdatum: 05 mars 2012
Inlägg: 216
Ort: Storkågeträsk

InläggPostat: tor apr 11, 2019 4:03 am    Rubrik: Svara med citat

Kontakta en välsorterad däckfirma. Ibland har dom hjulmuttrar och bultar och borde även kunna avgöra om du behöver olika muttrar till de olika fälgarna.
_________________
Favoritfordon: Honda Africa Twin -00
Husqvarna R214TC
Suzuki Jimny -17
frugans XV 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sturgeon
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 24 maj 2009
Inlägg: 738
Ort: Strömstad

InläggPostat: tor apr 11, 2019 5:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Är hjulmuttrarna dragna med maskin? På verkstad? Hålet ser ju aningen deformerat ut i kanten. Kan i alla fall ana en skugga i nederkanten av hålet som om att muttern dragits så hårt att kanten "rest sig" något. Även muttrarna ser slitna ut.

En bild på min fälg. Hålet är i princip helt jämnt i kanten, men lite lacksläpp gör att det kan förefalla finnas några hack.



_________________
[Subaru Outback 2.5i Summit CVT -16 Tungsten Metallic][Suzuki Alto -09 Superior White][Alukin 650 SP - Suzuki DF 150 - Respo 1500 -08][Gisebo L 850 -02]


Senast ändrad av Sturgeon den tor apr 11, 2019 8:05 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ScoobyBear
Forumadmin


Registreringsdatum: 06 oktober 2005
Inlägg: 3298
Ort: Stockholm

InläggPostat: tor apr 11, 2019 6:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker det ser ut som om inte muttern har tillräcklig "anläggningsyta" och därmed dras in för lång.
Har du köpt fälgarna nya skulle jag kontakta Subaru och kolla om de inte kan stå för nya muttrar. Det brukar ingå rätt muttrar när man köper fälgar!
Dem du borde ha ser ut ungefär så här:

Anläggningsytan är som synes större än själva muttern.
Jämför mot dessa:

Om Subaru inte är intresserade av att förse dig med rätt muttrar går de att få tag på lite var stans. Däck-firmor, Biltema, Mekonomen m.fl.
_________________
Forumadmin
Kör: Opel Insignia CT 2.0 CDTI 4x4 MT6 MY14 | MG TF135 MY03 | VW Caddy TDI 4Motion MY10
Subaru-historik: Leone Coupé MY88 | Impreza 2.0GL MY97 |Impreza 2.5RS MY02 | XT Turbo MY86 & MY88 | Outback 2.5i MY07 | Legacy 3.0 Spec-B MY07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sturgeon
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 24 maj 2009
Inlägg: 738
Ort: Strömstad

InläggPostat: tor apr 11, 2019 8:24 pm    Rubrik: Svara med citat

ScoobyBear skrev:
Jag tycker det ser ut som om inte muttern har tillräcklig "anläggningsyta" och därmed dras in för lång.
Har du köpt fälgarna nya skulle jag kontakta Subaru och kolla om de inte kan stå för nya muttrar. Det brukar ingå rätt muttrar när man köper fälgar!
Dem du borde ha ser ut ungefär så här:

Anläggningsytan är som synes större än själva muttern.
Jämför mot dessa:

Om Subaru inte är intresserade av att förse dig med rätt muttrar går de att få tag på lite var stans. Däck-firmor, Biltema, Mekonomen m.fl.


Jag testade båda modellerna av hjulmuttrarna och på mina fälgar fungerar båda utan att något tar i. Men då drog jag inte speciellt hårt. När den mindre muttern är dragen i botten så kan jag skönja den koniska ytan i fälgen. Så något sämre fördelar den säkert trycket.

Hursomhelst. Om du Hagge inte tidigare har bytt hjul på bilen själv så hade jag ifrågasatt däckfirmans arbete. Min känsla är att många firmor drar muttrarna alldeles för hårt.
_________________
[Subaru Outback 2.5i Summit CVT -16 Tungsten Metallic][Suzuki Alto -09 Superior White][Alukin 650 SP - Suzuki DF 150 - Respo 1500 -08][Gisebo L 850 -02]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hagge57
Nybliven Subarist


Registreringsdatum: 03 november 2014
Inlägg: 11
Ort: Huddinge

InläggPostat: fre apr 12, 2019 9:08 am    Rubrik: Svara med citat

Sturgeon skrev:
ScoobyBear skrev:
Jag tycker det ser ut som om inte muttern har tillräcklig "anläggningsyta" och därmed dras in för lång.
Har du köpt fälgarna nya skulle jag kontakta Subaru och kolla om de inte kan stå för nya muttrar. Det brukar ingå rätt muttrar när man köper fälgar!
Dem du borde ha ser ut ungefär så här:

Anläggningsytan är som synes större än själva muttern.
Jämför mot dessa:

Om Subaru inte är intresserade av att förse dig med rätt muttrar går de att få tag på lite var stans. Däck-firmor, Biltema, Mekonomen m.fl.


Jag testade båda modellerna av hjulmuttrarna och på mina fälgar fungerar båda utan att något tar i. Men då drog jag inte speciellt hårt. När den mindre muttern är dragen i botten så kan jag skönja den koniska ytan i fälgen. Så något sämre fördelar den säkert trycket.

Hursomhelst. Om du Hagge inte tidigare har bytt hjul på bilen själv så hade jag ifrågasatt däckfirmans arbete. Min känsla är att många firmor drar muttrarna alldeles för hårt.


Jag har varit inne på ScoobyBear´s spår ända från början att den konade delen på originalmuttern är för kort så mutterdelen hakar i fälgen när man drar åt. Som jag skrivit tidigare så har jag testat att lägga muttern mot hålet i fälgen när hjulen är omonterade och då känner man att muttern hakar i vinterfälgen när man snurrar på muttern men inte på sommarfälgen.
Kompletta vinterhjul ingick när jag köpte bilen ny hösten 2017 så det är inget jag kompletterat med senare.
Kanske enklast att köpa en uppsättning nya hjulmuttrar som har lite längre kona, blir en del trassel då jag har däckhotell på ett ställe och Subaru verkstaden på ett annat Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sturgeon
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 24 maj 2009
Inlägg: 738
Ort: Strömstad

InläggPostat: fre apr 12, 2019 9:57 am    Rubrik: Svara med citat

Hej!

Varför skulle det vara ett problem att du inte har hjulen på samma firma som du servar bilen?

Den lilla muttern ska inte haka i någon om inte antingen muttern eller fälgen är skadad. Nu ser det ju ut att finnas skador på både mutter och fälg. Vilket säker till viss del beror på mutterns utformning, men jag är även övertygad om att däcksfirman har dragit muttrarna alldeles för hårt.

Möjligen räcker det med att byta till bättre muttrar med längre kona för att slippa ytterligare problem. Jag vet vem jag hade krävt på nya muttrar i alla fall.

Lycka till!
_________________
[Subaru Outback 2.5i Summit CVT -16 Tungsten Metallic][Suzuki Alto -09 Superior White][Alukin 650 SP - Suzuki DF 150 - Respo 1500 -08][Gisebo L 850 -02]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Legacy / Outback Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.