Forumindex Svenska Subarist-forumet
Samlingspunkten för alla Sveriges Subaru-ägare
 
Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem
Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in


Varm motor, fläktarna snurrar bara med hjälp av AC
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Forester
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
xantian
Nybliven Subarist


Registreringsdatum: 14 juli 2015
Inlägg: 12
Ort: Ljustorp

InläggPostat: lör aug 31, 2019 8:41 am    Rubrik: Svara med citat

Fibern skrev:
Med alla åtgärder som är gjorda borde inte motorn uppträda som du beskriver.
Någon form av cirkulationsproblem, men vad och var.
Det här är ju långsökt, men det har inträffat. Jag vet en som råkade få en felaktig kylarslang som vid montering råkade få ett veck på sig, med dålig cirkulation som följd. Det var helt enkelt inte rätt slang till den modellen.


Har du stängt av ACC och vridit på full värme? Om inte gör det så kanske cirkulationen kommer igång, jag tror ändå att du har en luftficka. Ibland fungerar det bäst att luft i en backe med expansionskärlet i den riktning så det är högst upp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
danskbb
Nybliven Subarist


Registreringsdatum: 18 augusti 2019
Inlägg: 16

InläggPostat: sön sep 01, 2019 12:10 am    Rubrik: Svara med citat

xantian skrev:
Fibern skrev:
Med alla åtgärder som är gjorda borde inte motorn uppträda som du beskriver.
Någon form av cirkulationsproblem, men vad och var.
Det här är ju långsökt, men det har inträffat. Jag vet en som råkade få en felaktig kylarslang som vid montering råkade få ett veck på sig, med dålig cirkulation som följd. Det var helt enkelt inte rätt slang till den modellen.


Har du stängt av ACC och vridit på full värme? Om inte gör det så kanske cirkulationen kommer igång, jag tror ändå att du har en luftficka. Ibland fungerar det bäst att luft i en backe med expansionskärlet i den riktning så det är högst upp.


Jo har testat. dock så får jag bara värme på förarsidan men kan vara ett annat problem? värmen ökar när jag kör bilen och blir svalare vid tomgångskörning
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ScoobyBear
Forumadmin


Registreringsdatum: 06 oktober 2005
Inlägg: 3298
Ort: Stockholm

InläggPostat: sön sep 01, 2019 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

danskbb skrev:
xantian skrev:
Fibern skrev:
Med alla åtgärder som är gjorda borde inte motorn uppträda som du beskriver.
Någon form av cirkulationsproblem, men vad och var.
Det här är ju långsökt, men det har inträffat. Jag vet en som råkade få en felaktig kylarslang som vid montering råkade få ett veck på sig, med dålig cirkulation som följd. Det var helt enkelt inte rätt slang till den modellen.


Har du stängt av ACC och vridit på full värme? Om inte gör det så kanske cirkulationen kommer igång, jag tror ändå att du har en luftficka. Ibland fungerar det bäst att luft i en backe med expansionskärlet i den riktning så det är högst upp.


Jo har testat. dock så får jag bara värme på förarsidan men kan vara ett annat problem? värmen ökar när jag kör bilen och blir svalare vid tomgångskörning

Det är ett vanligt fel på Subarus 3.0 motorer och beror på igensatt värmepaket... Du behöver nog spola systemet mera.
_________________
Forumadmin
Kör: Opel Insignia CT 2.0 CDTI 4x4 MT6 MY14 | MG TF135 MY03 | VW Caddy TDI 4Motion MY10
Subaru-historik: Leone Coupé MY88 | Impreza 2.0GL MY97 |Impreza 2.5RS MY02 | XT Turbo MY86 & MY88 | Outback 2.5i MY07 | Legacy 3.0 Spec-B MY07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
danskbb
Nybliven Subarist


Registreringsdatum: 18 augusti 2019
Inlägg: 16

InläggPostat: tis sep 03, 2019 10:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Räcker det att spola igenom kylaren och i slangarna ifrån kylaren till motorn med lågt tryck med trädgårdsslang för att nå till värmepaketet?

Jag pratade med subarus tekniska avdelning om just min modell och dom säger att kylsystemets termostat börjar öppna när motortemperaturen är mellan 89 — 92 grader, och kylsystemets termostat är fullt öppen när motortemperaturen når 98 grader.

Om min bil ligger mellan 98 - 105 grader borde allt vara i sin ordning trots allt som jag har det nu?
Att det luktade bränt inne i kupen kan va varit att fläktarna inte gick igång pga den trasiga säkringen (önsketänkade)

ska fortfarande spola rent nån gång till och försöka lösa det med värmen i kupen. märker ju även att när acn går och när fläkten startar så känns det nästan som att den motorbromsar lite när man kör under tiden fläkten går och jag har ett klingrande ljud medans fläkten går i omgångar. Och just det fenomenet är bara när ACn är påslagen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Manor63
Pratglad Subarist


Registreringsdatum: 10 februari 2010
Inlägg: 1759
Ort: Stockholm

InläggPostat: ons sep 04, 2019 6:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Att AC:n tar effekt noteras väl mer eller mindre på alla bilar, så just det känns väl inte som ett fel.
_________________
mvh Manor
_____________________________
Suzuki tidigare Outback 3.6R (2011) och Impreza GT Kombi (1999)

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ScoobyBear
Forumadmin


Registreringsdatum: 06 oktober 2005
Inlägg: 3298
Ort: Stockholm

InläggPostat: tor sep 05, 2019 11:35 am    Rubrik: Svara med citat

danskbb skrev:
Räcker det att spola igenom kylaren och i slangarna ifrån kylaren till motorn med lågt tryck med trädgårdsslang för att nå till värmepaketet?

Vattenslangen räcker gott och väl om det inte är extrem igensatt.
Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men på Legacyn jag hade med igensatt värmepaket satt slangarna in/ut till värmepaketet väldigt lättillgängligt. Så det är nästan enklare att lossa dem och spola genom om det bara är värmepaketet man vill spola ur. Men i ditt fall skulle jag nog spola både direkt i kylaren och i värmepaketet.

danskbb skrev:

Jag pratade med subarus tekniska avdelning om just min modell och dom säger att kylsystemets termostat börjar öppna när motortemperaturen är mellan 89 — 92 grader, och kylsystemets termostat är fullt öppen när motortemperaturen når 98 grader.

Om min bil ligger mellan 98 - 105 grader borde allt vara i sin ordning trots allt som jag har det nu?
Att det luktade bränt inne i kupen kan va varit att fläktarna inte gick igång pga den trasiga säkringen (önsketänkade)

Jag tycker det låter för mycket. Mellan 90-95° är acceptabelt, men över det så är inte bilen frisk skulle jag säga.

danskbb skrev:

ska fortfarande spola rent nån gång till och försöka lösa det med värmen i kupen. märker ju även att när acn går och när fläkten startar så känns det nästan som att den motorbromsar lite när man kör under tiden fläkten går och jag har ett klingrande ljud medans fläkten går i omgångar. Och just det fenomenet är bara när ACn är påslagen.

Som redan nämnts så ger ju ACn motstånd till motorn men jag vet inte att jag någonsin märkt av det nämnvärt. å om du märker det tydligt kan du ha ett problem. Jag tror dock inte att det har med ditt väremproblem att göra. Det är ju snarare att AC-kompressorn går trögare än den borde.
_________________
Forumadmin
Kör: Opel Insignia CT 2.0 CDTI 4x4 MT6 MY14 | MG TF135 MY03 | VW Caddy TDI 4Motion MY10
Subaru-historik: Leone Coupé MY88 | Impreza 2.0GL MY97 |Impreza 2.5RS MY02 | XT Turbo MY86 & MY88 | Outback 2.5i MY07 | Legacy 3.0 Spec-B MY07
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Forester Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.