Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Mattias Jönsson Nybliven Subarist
Registreringsdatum: 18 juli 2019 Inlägg: 3 Ort: Lund
|
Postat: tor jul 18, 2019 2:12 pm Rubrik: Vad kan man förvänta sig av en service? |
|
|
Hej!
Ny på forumet och tänkte börja med att lyfta en fråga som jag hade hoppats slippa ta upp...
När ni servar era bilar "by the book" hos en Subaru-verkstad, vad förväntar ni er att servicen tar hand om? Räknar ni t ex att bli uppmärksammade på att förutsägbart slit (bromsar, avgas, däck etc) behöver tas om hand om det inte ser ut att "räcka" nästa 1500 mil?
Anledningen till min fråga är att vi blev stående i södra Tyskland med belägg bak som gått stål-mot-stål bägge bak och bromsok fram som satt fast så pass att beläggen överhettade och glasade. Detta trots att svenska Subaru-verkstaden hade servat och prickat av allt på en stor 6000-milaservice - och det bara 1100 mil tidigare.
Vi köpte vår Outback 2.5 bensin (MY13, uttagen -15) just för att jag var trött på att mecka - och det är den första bil jag någonsin lämnat in på service. Men är det för mycket begärt att bilen ska rulla sitt serviceintervall utan förutsägbara fel? Speciellt när det har varit en storservice?
Nu hade vi tur och fick av hjälp av helt suveräna Autohaus Stockklausner i Berchtesgaden - men den efterföljande diskussionen med den svenska verkstaden har hittills varit allt annant än suverän. De menar på fullt allvar att jag måste räkna med sånt här och att de inte kan ta ansvar för hur jag kör...
Senast ändrad av Mattias Jönsson den tis jul 30, 2019 8:27 am, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Lejk Erfaren Subarist
Registreringsdatum: 26 februari 2013 Inlägg: 82 Ort: Umeå
|
Postat: sön jul 21, 2019 9:23 am Rubrik: |
|
|
Att få kommentarer om sådant är inget jag förväntar mig av verkstäder generellt.
Men jag är bortskämd med att få sådana notiser från All-Bilar i Umeå, en av två aukt.-verkstäder för Subaru.
Tror det beror väldigt mycket på vilken typ av firma samt nivån på deras tekniker och kultur på firman.
Har du flera verkstäder som är duktiga på Subaru i ditt närområde så hör dig för vilka som är bra (detta forum är en bra start).
Kom ihåg att störst inte alltid är bäst  _________________ Kör nu:
Outback 2.5i CVT -10
Tidigare:
Passat Sportscombi GT TDI DSG -15
Forester 2.0i man -09
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
SeymorBFUdd Subarist-Guru
Registreringsdatum: 22 maj 2011 Inlägg: 958
|
Postat: sön jul 21, 2019 10:19 am Rubrik: Re: Vad kan man förvänta sig av en service? |
|
|
Mattias Jönsson skrev: | Hej!
Ny på forumet och tänkte börja med att lyfta en fråga som jag hade hoppats slippa ta upp...
När ni servar era bilar "by the book" hos en Subaru-verkstad, vad förväntar ni er att servicen tar hand om? Räknar ni t ex att bli uppmärksammade på att förutsägbart slit (bromsar, avgas, däck etc) behöver tas om hand om det inte ser ut att "räcka" nästa 1500 mil?
Anledningen till min fråga är att vi blev stående i södra Tyskland med belägg bak som gått stål-mot-stål bägge bak och bromsok fram som satt fast så pass att beläggen överhettade och glasade. Detta trots att svenska Subaru-verkstaden hade servat och prickat av allt på en stor 6000-milaservice - och det bara 1100 mil tidigare.
Vi köpte vår Outback 2.5 bensin (MY13, uttagen -15) just för att jag var trött på att mecka - och det är den första bil jag någonsin lämnat in på service. Men är det för mycket begärt att bilen ska rulla sitt serviceintervall utan förutsägbara fel? Speciellt när det har varit en storservice?
Nu hade vi tur och fick av hjälp av helt suveräna Autohaus Stockklausner i Bechtesgaden - men den efterföljande diskussionen med den svenska verkstaden har hittills varit allt annant än suverän. De menar på fullt allvar att jag måste räkna med sånt här och att de inte kan ta ansvar för hur jag kör... |
Jag tycker att det du beskriver är allt annat än professionellt! Att lämna in bilen bör vara som att gå på årskontoll hos medicinmannen,
lämna prover osv. Man bör absolut få upplysningar om sakernas tillstånd.
Min lilla verkstad belägen i Vinslöv har alltid betett just så. Stora verkstäder kan tappa själva grundtanken, nämligen att detta är en förtroende bransch.
Förtroende sprider sig också och genererar i slutändan ”kunder, brukare” o allt vad man nu kan benämna oss.
Verkstadens namn borde inte förbli okänt......
När jag tänker vidare på detta ser jag samma fenomen i andra stora verksamheter; t e x sjukvården; finns alltid en risk att man i stora organisationer tappar individperspektivet - produktionstänket tar över omhändertagandet, individen reduceras till en prick i en tabell. De som jobbar i en sån verksamhet tappar lätt perspektivet o det egna omdömet, ger upp (o slutar som i sjukvården) därför att de också blir reducerade till att bli blott en produktionsenhet o det är nedbrytande i långa loppet.
Stopp och belägg... 
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
ScoobyBear Forumadmin

Registreringsdatum: 06 oktober 2005 Inlägg: 3298 Ort: Stockholm
|
Postat: sön jul 21, 2019 1:12 pm Rubrik: Re: Vad kan man förvänta sig av en service? |
|
|
Mattias Jönsson skrev: | Hej!
Ny på forumet och tänkte börja med att lyfta en fråga som jag hade hoppats slippa ta upp...
När ni servar era bilar "by the book" hos en Subaru-verkstad, vad förväntar ni er att servicen tar hand om? Räknar ni t ex att bli uppmärksammade på att förutsägbart slit (bromsar, avgas, däck etc) behöver tas om hand om det inte ser ut att "räcka" nästa 1500 mil?
Anledningen till min fråga är att vi blev stående i södra Tyskland med belägg bak som gått stål-mot-stål bägge bak och bromsok fram som satt fast så pass att beläggen överhettade och glasade. Detta trots att svenska Subaru-verkstaden hade servat och prickat av allt på en stor 6000-milaservice - och det bara 1100 mil tidigare.
Vi köpte vår Outback 2.5 bensin (MY13, uttagen -15) just för att jag var trött på att mecka - och det är den första bil jag någonsin lämnat in på service. Men är det för mycket begärt att bilen ska rulla sitt serviceintervall utan förutsägbara fel? Speciellt när det har varit en storservice?
Nu hade vi tur och fick av hjälp av helt suveräna Autohaus Stockklausner i Bechtesgaden - men den efterföljande diskussionen med den svenska verkstaden har hittills varit allt annant än suverän. De menar på fullt allvar att jag måste räkna med sånt här och att de inte kan ta ansvar för hur jag kör... |
Hej och välkommen till forumet!
Jag tycker definitivt att de bör upplysa om sådant. Det har de alltid upplyst mig om med mina Subaru och även nu när jag kör Opel och VW.
Nu kan ju förvisso en hel del hända på 1100mil. Om någon satt dit skitbelägg (eller för den delen väldigt bra belägg för t.ex. racing) som slits ovanligt snabbt och då kanske det var mycket belägg kvar för 1100mil sedan.
Men generellt tycker jag att sådan info ska ingå i en service. _________________ Forumadmin
Kör: Opel Insignia CT 2.0 CDTI 4x4 MT6 MY14 | MG TF135 MY03 | VW Caddy TDI 4Motion MY10
Subaru-historik: Leone Coupé MY88 | Impreza 2.0GL MY97 |Impreza 2.5RS MY02 | XT Turbo MY86 & MY88 | Outback 2.5i MY07 | Legacy 3.0 Spec-B MY07
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Manor63 Pratglad Subarist

Registreringsdatum: 10 februari 2010 Inlägg: 1759 Ort: Stockholm
|
Postat: sön jul 21, 2019 7:00 pm Rubrik: |
|
|
1100 mil är en hyfsad körsträcka och svårt att garantera för en verkstad. Ett bromsok kan börja kärva när som helst, och kan ju ha varit ok när verkstaden bytte beläggen fram (eller kollade dem).
Belägg brukar bytas av verkstaden när 20% återstår men bakbelägg slits ju betydligt mindre än fram...och borde ha grejat 1100 mil, kan jag tycka.
Tyvärr så är väl inte känslan att verkstäderna sköter sig perfekt. Hellre en liten verkstad än en större är grundkänslan, men oavsett så känner man sig väl alltid lurad ändå om något skulle dyka upp mellan servicetillfällena. _________________ mvh Manor
_____________________________
Suzuki tidigare Outback 3.6R (2011) och Impreza GT Kombi (1999)

|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Mattias Jönsson Nybliven Subarist
Registreringsdatum: 18 juli 2019 Inlägg: 3 Ort: Lund
|
Postat: tis jul 30, 2019 8:23 am Rubrik: |
|
|
Jag har skruvat högt och lågt på mina (mestadels japanska) bilar i 30 år - inte för att jag gillar att skruva, utan för att jag har varit alldeles för "ekonomisk".
Servicarna har jag gjort när vinterdäcken ändå skulle på (sisådär var 2000:e mil) och då har bromsarna rengjorts/smorts och motionerats, tar kanske 10 min per hjul. Jag har aldrig, verkligen aldrig haft några låsta ok eller stål-mot-stål - och jag tycker att för alla de tusenlappar jag numera istället väljer att pynta in, så ska märkesverstaden kunna lyckas med samma sak. Men uppenbarligen inte...
Jag frågade när (vid vilken service) de går igenom bromsarna och fick beskedet att det gör de aldrig: De bara ser att allt rör sig och fungerar. Jag har svårt att tro att detta är vad Subaru har i sina serviceprogram. Dock helt dött när man ringer Subaru Nordic för att få ut serviceinstruktionerna (semester kanske?).
Men hur gör alla människor som aldrig bytt en kamrem, bytt ett hjullager eller konat ett bromsrör? Som litar på att verkstaden gör sitt jobb så att en helt vanlig "teknisk hygiennivå" hålls mellan servicarna på den nya bilen för en halv förmögenhet? Accepterar de att förutsägbara slitdelar lägger av mellan servicarna?!
Nu är det möjligt att jag är Kunden Från Helvetet (kvalitetsingenjör med bakgrund i fordonsindustrin) men efter att ha gyttjebrottats lite med verkstadschefen fick servicemarknads- och företagscheferna ta över: Vi enades om en rimlig ekonomisk kompensation, så där faller ingen skugga på dem. Det faktum att verkstaden skickade ut mig och familjen på Autobahn i en trafikfarlig bil kvarstår dock.
Jag bor i Lund, så jag tar gärna emot tips på gedigna verkstäder i närheten!

|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Mattias Jönsson Nybliven Subarist
Registreringsdatum: 18 juli 2019 Inlägg: 3 Ort: Lund
|
Postat: tis jul 30, 2019 9:52 am Rubrik: |
|
|
Hittade förresten 6000 sidor Subaru servicemanual (på ett ställe som jag förstår att man inte ska tipsa om här... ) och under Periodic Maintenance står faktiskt bara föreskrivet generell inspektion samt uppmätning av belägg (1,5 mm "wear limit").
Gissar att rengöring/uppsmörjning så självklart ingår i Maintenance att de inte ens skriver det, s k Workmanship...
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
blastoise Expert-Subarist

Registreringsdatum: 31 augusti 2008 Inlägg: 126 Ort: Kraków
|
Postat: tor aug 08, 2019 9:56 am Rubrik: |
|
|
Mattias Jönsson skrev: |
Jag bor i Lund, så jag tar gärna emot tips på gedigna verkstäder i närheten!
 |
Har bra erfarehet av Autoteknik i Hbg, men håll dig långt borta från Hedin i Malmö. _________________ Outback 2.0D Summit -17
Mina fd boxrar:
Outback 2.0D Ridge -15 / Outback 2.5i -10 / Legacy Station 2.0D -09 / Legacy Station 2.0R -07 / Alfa Romeo 33 1.5 -85
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Jocke86 Expert-Subarist
Registreringsdatum: 13 oktober 2013 Inlägg: 187 Ort: Kungälv
|
Postat: sön aug 11, 2019 12:42 am Rubrik: |
|
|
Rengöring bromsok/bromsbelägg är en av servicepunkterna.
Bromsvätskebyte sker på 6000 mil servicen, så om dom varit där å bytt så kan dom ju onekligen missat beläggen.
Inte nog med det så är det däckkontroll på varje service.
Det finns många punkter där man skulle kunna ha upptäckt det, detta låter väldigt konstigt.
Är det 6000 mil service på en 2015 så är det högst sannolikt originalbeläggen bak, även fram.
Slarvigt, slarvigt och återigen SLARVIGT av verkstaden.
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
andsan Expert-Subarist

Registreringsdatum: 10 januari 2011 Inlägg: 121 Ort: Täby
|
Postat: fre aug 23, 2019 3:23 pm Rubrik: vad man förväntar sig |
|
|
Ganska enkelt tycker jag.
En fullgod service där serviceschemat följs.
På mina Subarun har det också slarvats med. På den första hade de inte bytt bromsolja och när jag påpekade det fick jag till svar att det bara är nödvändigt vid typ alpresor. Häpnadsväckande svar. Den byttes sedan av annan verkstad.
På den senaste bilen hade inte gångjärnen smörjts en gång vilket påpekades och då blev meken så jävla sur så han med våld puttade bort mig från bilen när han skulle smörja gångjärnen.
Sedan finns det naturligtvis ett stort mörkertal men när service slarvas med detaljer som handlar om säkerhet är det mycket allvarligt.
Tyvärr får vi nog leva med detta:( _________________ -------------------------------------------------
Subaru Outback 2.5 Summit 2016.
Subaru Outback 2.5 2011
Subaru Legacy 2.5 Combi 2004-2011
Subaru Outback QV 1999 2000-2004
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
|