Forumindex Svenska Subarist-forumet
Samlingspunkten för alla Sveriges Subaru-ägare
 
Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem
Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in


De tickande bilbomberna!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allt annat som INTE är Subaru-relaterat
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Subarist
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 05 januari 2011
Inlägg: 907
Ort: Fjugesta

InläggPostat: lör feb 08, 2014 7:51 pm    Rubrik: De tickande bilbomberna! Svara med citat

http://www.teknikensvarld.se/2014/01/31/46109/12-tickande-bilbomber--bilarna-du-ska-se-upp-med/

Intressant läsning faktiskt.

Mardrömmen verkar vara hoppande kamkedjor av olika orsaker.

"En bov i det dramat, förutom en tveksam och klen konstruktion, är alltför långa serviceintervaller i samband med så kallad Longlife-olja"

Känns som Subaru är kloka som inte hakar på trenderna

Eller är en boxer kanske en fördelaktig konstruktion rent tekniskt.

Jämförelse mellan Audis kamkedjehoppande 3,2 Fsi och Subaru H6.

Subaru H6


AudiV6

_________________
Volvo V70-15 D4 VEA Aut

Post----------------------------->
MB 250 CDI-14 4M
Subaru Outback 2,0D-10
BMW 320 D -08
BMW 525 D -05
Honda CRV-01
Opel Vectra 1,8 98
Saab 900 - 94
Ford Escort-88
Renault 5-82
Opel kadett -79 (första bilen)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jommie
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 29 januari 2009
Inlägg: 920
Ort: Strängnäs

InläggPostat: lör feb 08, 2014 9:18 pm    Rubrik: Svara med citat

En annan Audi-motor med problem är 2,0 TFSI. Den drar olja. En del alldeles för mycket, flera liter mellan servicetillfällena. Enligt Audi är den konstruerad att dra olja och tillåts göra av med en liter på 100 mil!

Så, om samma hadde varit ok med våra motorer hadde jag risikerad att efterfylla upp till 15 liter olja mellan servicarna. Är inte det rent teknisk sett oljebyte var 500 mil? Vad är da poängen med longlife olja?
_________________
******************
16 LEVORG GT-N
******************
Tidigare:
16 WRX STI
12 XV 2.0D Sport
09 Forester 2.0D XS
05 Baja Turbo
97 Outback 2.5 Aut.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Subarist
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 05 januari 2011
Inlägg: 907
Ort: Fjugesta

InläggPostat: sön feb 09, 2014 10:38 am    Rubrik: Svara med citat

Jommie skrev:
En annan Audi-motor med problem är 2,0 TFSI. Den drar olja. En del alldeles för mycket, flera liter mellan servicetillfällena. Enligt Audi är den konstruerad att dra olja och tillåts göra av med en liter på 100 mil!

Så, om samma hadde varit ok med våra motorer hadde jag risikerad att efterfylla upp till 15 liter olja mellan servicarna. Är inte det rent teknisk sett oljebyte var 500 mil? Vad är da poängen med longlife olja?


Helt sjukt att säga att det är normalt med 1L olja per 1000km. En sån tilllverkare hade jag tappat förtroendet för direkt. Miljömässigt borde det gå att göra en juridisk fråga av det hela.

Enligt försäkringsbolagen har kostnaden för maskinskador ökat dramatiskt senaste åren.
http://mb.cision.com/Public/152/9371680/8173f769484f3fae.pdf

Tillverkarna gillar nog inte om fakta grävs fram om just deras modeller och tillämpar goodwill.
Siffrorna från länsförsäkringar kanske visar de tillverkare som inte tillämpar detta i kombination med dålig kvalite.
_________________
Volvo V70-15 D4 VEA Aut

Post----------------------------->
MB 250 CDI-14 4M
Subaru Outback 2,0D-10
BMW 320 D -08
BMW 525 D -05
Honda CRV-01
Opel Vectra 1,8 98
Saab 900 - 94
Ford Escort-88
Renault 5-82
Opel kadett -79 (första bilen)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jomper
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 05 september 2011
Inlägg: 506

InläggPostat: mån feb 10, 2014 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

När jag letade andrabil och började kika på Audi så var det en av sakerna jag verkligen letade efter, en bil som INTE gått 2000-3000 mil mellan servicetillfällena.

Den vi till slut köpte har aldrig gått mer än 1500 mellan varje service, det känns lite tryggare.
_________________
Inte längre Subaru-ägare
Tidigare: Forester 2.0D XE -09
Ännu tidigare: Forester Turbo S -99
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nisak
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 07 februari 2016
Inlägg: 21
Ort: Schtaan

InläggPostat: mån jun 10, 2019 3:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Volkswagen har stora bekymmer även med kammkedjor, mest på de mindre motorerna men även på någon större, vissa går bara 6000 mil men herr "svensson verkar inte bry sig eller...
_________________
Kör outback 09
Kör xt turbo -86
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allt annat som INTE är Subaru-relaterat Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.26 sekunder att ladda.