Forumindex Svenska Subarist-forumet
Samlingspunkten för alla Sveriges Subaru-ägare
 
Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem
Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in


Byte av topp packningar på 2,5 motor.
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Forester
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: sön mar 03, 2019 6:31 am    Rubrik: Byte av topp packningar på 2,5 motor. Svara med citat

Hej undrar om nån här har bytt topp packningar på sin Subaru
själv ? Att lämna in detta kostar nog en del.


Misstänker att detta kan vara felet på våran och verkar vara vanligt
fel på dessa motorer om man ska tro det man läst.
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
fårwildrajv
Veteran-Subarist


Registreringsdatum: 06 januari 2008
Inlägg: 437
Ort: Lycksele

InläggPostat: mån mar 04, 2019 12:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Bytte på en outback jag hade. 2.5 -99
Inget konstigt egentligen... Lyfte ur motorn, demonterade topparna och lämnade dom på planing. Tror det kostade 1400kr.
Dyrast är packningssatser.
Kostar en del vilket som.

Mitt symptom var att den tryckte in olja i kylvätskan.
_________________
Subaru Forester 2.0D 2010
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: mån mar 04, 2019 5:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej, ska se om jag kan åka och få kollat om det är avgaser
med i kylvätskan nu i veckan.

Bilen har ju bara gått 15.500 mil så det vore ju väldigt dåligt om
packningarna gått sönder redan.

Men vi får se Rolling Eyes
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: ons mar 13, 2019 5:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Har nu kollat och de kunde inte se några avgaser i kylvätskan
bilen stod på tomgång i alla fall 15 min med normal temp och
mätglaset kopplat.

Men när jag åkte hem (4 km) från verkstad så blev den varm igen.

Bytte termostat idag och hade den på tomgång en stund med normal
temp men när jag skulle testköra blev den varm igen efter nån km Rolling Eyes
Verkar som den funkar bättre på tomgång och blir värre när man kör.

Ryker inte och oljan ser bra ut men den blir så varm att elfläktarna går igång.

Alla tips är välkomna
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
fårwildrajv
Veteran-Subarist


Registreringsdatum: 06 januari 2008
Inlägg: 437
Ort: Lycksele

InläggPostat: ons mar 13, 2019 9:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Vanligt fel att kylaren blir tilltäpt...
_________________
Subaru Forester 2.0D 2010
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fibern
Expert-Subarist


Registreringsdatum: 05 mars 2012
Inlägg: 206
Ort: Storkågeträsk

InläggPostat: tor mar 14, 2019 5:59 am    Rubrik: Svara med citat

Brukar annars vara tvärt om, att om motorn får gå på tomgång 10 - 15 minuter, så ökar tempen så att kylfläkt går igång. Däremot ska den ju inte starta vid normal färd.
Nu vet jag av erfarenhet att Subaru blir inte fort varm på tomgång. De har ju stort kylsystem. Kör mycket i dålig terräng under jakt, på lågväxel i krypfart och Forestern jag hade (-02) rörde aldrig tempmätaren just mer än en mm över normalläge.
På en tidigare Suzuki Vitara var varmgång på motorn mer regel än undantag vid samma körning.
Var motorn varm före dina test med tomgång?
Vad händer om du kör bilen varm och sen låter den stå 5 - 10 min på tomgång?
Kan mycket väl vara som fårwildrajv påpekat, tilltäppt kylare.
Kör en sats kylarrensning, men undersök även utvändigt.
Men var försiktig med eventuell högtryckstvätt eller tryckluft.
_________________
Favoritfordon: Honda Africa Twin -00
Husqvarna R214TC
Suzuki Jimny -17
frugans XV 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: tor mar 14, 2019 6:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej och tack för tips.Jo körde 4km till verkstan när de kollade
om det fanns avgaser i kylvätskan sen stod den ca 15 min på
tomgång så den var varm innan testet.

När jag kört så har den gått så mkt upp i temp så jag har stängt av den
så har inte testat att låta den stå på tomgång,det bubblar rejält under
huven och trycker ut kylarvätska i påfyllningsbehållaren bredvid kylaren.

Ska testa att sätta en petflaska i expansionskärlet ovanpå motorn
och kolla om det kommet ut luft ur systemet.
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: lör mar 16, 2019 3:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Har luftat nu och det kom en hel del luft.Dock läckte det nånstans
i botten på påfyllnings röret bredvid batteriet.

Får ta av kåpan under igen och kolla om jag kan se nåt.
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fibern
Expert-Subarist


Registreringsdatum: 05 mars 2012
Inlägg: 206
Ort: Storkågeträsk

InläggPostat: sön mar 17, 2019 5:35 am    Rubrik: Svara med citat

Läckage på slutet system kan förorsaka svängningar av temperaturen. Det slutna systemet höjer ju kokpunkten.
Åtminstone fick jag den symtomen på en av mina V4-bilar för många år sedan.
Motortempen började fluktuera. Upp mot rött på mätaren, för att sen falla under normalvärde.
Visade sig att locket till expansionskärlet var borta.
Nytt lock och symtomen var väck. Cool
_________________
Favoritfordon: Honda Africa Twin -00
Husqvarna R214TC
Suzuki Jimny -17
frugans XV 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: lör mar 23, 2019 6:00 pm    Rubrik: Svara med citat

fårwildrajv skrev:
Vanligt fel att kylaren blir tilltäpt...


Kanske nåt sånt, nedre kylarslangen och kylarens slanganslutning
känns inte varma vid normal temp på mätaren.

Har fått tips på vattenpumpen också men om bilen står på tomgång
med normal temp på mätaren och kylarlocket av så sprutar det ut
kylvätska när man varvar upp den.Så då tycker man att pumpen
borde vara ok Confused
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sturgeon
Subarist-Guru


Registreringsdatum: 24 maj 2009
Inlägg: 738
Ort: Strömstad

InläggPostat: sön mar 31, 2019 7:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Har felet blivit funnet?
_________________
[Subaru Outback 2.5i Summit CVT -16 Tungsten Metallic][Suzuki Alto -09 Superior White][Alukin 650 SP - Suzuki DF 150 - Respo 1500 -08][Gisebo L 850 -02]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: mån apr 01, 2019 5:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej tyvärr inte. Har luftat den en hel del igår med framhjulen
stående på 10 cm klossar och pet flaska i kylaren.Kom en del luft
men tyckte det gav sej till slut.

Tror det finns nåt litet läckage nånstans under expansionskärlet
ovanför turbon för det verkar komma på grenrör eller liknande
(ryker).Fyllde upp påfyllningsröret bredvid kylare till max och
när jag kom hem efter 4 km körning ink tomgångskörning var
röret fullt upp till påfyllningshålet och båda kylfläktarna gick.

Nedre kylarslangen är inte varm ( men den kanske kyler så bra ? ),
spolade kylaren baklänges igår och det såg ut som bra rent flöde.

( Antagligen första och sista Subarun för våran del iaf )
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: lör apr 06, 2019 3:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Hur vi än har luftat så har inte nedre kylarslangen blivit
varm och kylarvätskan inte cirkulerat.

Borrade några hål i termostaten och har kört några mil idag
utan problem ( än så länge ) Cool Cool
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fibern
Expert-Subarist


Registreringsdatum: 05 mars 2012
Inlägg: 206
Ort: Storkågeträsk

InläggPostat: sön apr 07, 2019 4:20 am    Rubrik: Svara med citat

Kan ju helt enkelt ha varit fel på den nyss bytta termostaten.
Sånt händer, men då brukar felet vara åt andra hållet, att den inte stänger medan motorn är kall.
_________________
Favoritfordon: Honda Africa Twin -00
Husqvarna R214TC
Suzuki Jimny -17
frugans XV 2015
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
GC
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 27 december 2017
Inlägg: 40

InläggPostat: sön apr 07, 2019 8:04 am    Rubrik: Svara med citat

Den nedre kylarslangen blev inte varm med varken den gamla eller nya termostaten. Det var den gamla jag borrade hål efter ha sett att man gjort det i us.

Men för säkerhets skull ska vi göra ett test att kolla avgaser i kylvätskan till.
_________________
Forester xt automat -06.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Forester Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.