Forumindex Svenska Subarist-forumet
Samlingspunkten för alla Sveriges Subaru-ägare
 
Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem
Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in


Outback -04 (generation 3) , byte av oljor i drivlinan?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Legacy / Outback
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Sub79
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 20 november 2016
Inlägg: 35

InläggPostat: ons mar 13, 2019 10:08 am    Rubrik: Outback -04 (generation 3) , byte av oljor i drivlinan? Svara med citat

Försöker få en bild över hur oljebyte i drivlinan går till. Bilen har manuell låda.
Rätta mig om jag har fel!
1. Bakre differentialen har en avtappnings och påfyllnads plugg, på samma sida av huset. Inga konstigheter. MEN behöver man några nya tätningar till pluggarna eller hur ser konstruktionen ut?

2. Växellåda och mellandiff delar olja. En avtappnings plugg i botten av lådan och fyllnad sker där oljestickan sitter. Behövs någon tätning till avtappnings pluggen?

Har jag missat något eller är min bild korrekt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FB20
Veteran-Subarist


Registreringsdatum: 01 november 2016
Inlägg: 336
Ort: Stockholm

InläggPostat: ons mar 13, 2019 11:30 am    Rubrik: Svara med citat

Till växellådan/mellandiffen behövs tätnigsbricka. För bakdiffen tror inte det behövs bricka, men inte säker, kolla med din Subaru verkstad när du ändå köper brickan till framdiffen? Kom ihåg att torka av metallspån från växellåds- och bakdiffpluggen.

Tänk också på att du behöver en torx T70 för avtappningspluggen på växellådan. För påfyllning av växellådan kan luftintag behöva demonteras, men har du tillräckligt lång slang så kan det gå utan demontering.

Hela jobbet är raka puckar, lättåtkomligt och lättmekat.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sub79
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 20 november 2016
Inlägg: 35

InläggPostat: ons mar 13, 2019 2:30 pm    Rubrik: Svara med citat

FB20 skrev:
Till växellådan/mellandiffen behövs tätnigsbricka. För bakdiffen tror inte det behövs bricka, men inte säker, kolla med din Subaru verkstad när du ändå köper brickan till framdiffen? Kom ihåg att torka av metallspån från växellåds- och bakdiffpluggen.

Tänk också på att du behöver en torx T70 för avtappningspluggen på växellådan. För påfyllning av växellådan kan luftintag behöva demonteras, men har du tillräckligt lång slang så kan det gå utan demontering.

Hela jobbet är raka puckar, lättåtkomligt och lättmekat.


Men visst är det väl så att främre diff/växellåda/mellandiff delar olja i samma ”enhet"? När jag gör en sökning med https://www.mobil1.se/vilken-motorolja så ser det ut som att främre diff har sin egen olja..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FB20
Veteran-Subarist


Registreringsdatum: 01 november 2016
Inlägg: 336
Ort: Stockholm

InläggPostat: ons mar 13, 2019 9:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag antar att motorn är 2,5l?

Mellandiffen (av typen momentomvandlare) ligger förvisso inne i växellådshuset men är en sluten enhet vars vätska inte byts.

Och JA, främdiffen och växellådan är i samma enhet och delar på oljan såtillvida det handlar om manuell växellåda. Automatlådan har dock skild framdiff.

Alltså:

*om du har automatlåda byter du olja i automatlådan ca 9,3 liter + främdiffen ca 1,2 liter
*om du har manuellåda byter du oljan i den kombinerade enheten ca 3,5 liter olja

Bakdiffen rymmer ca 0,8 liter olja.


Med andra ord behöver du med manuellåda totalt ca 4,5 liter olja för växellådan/framdiffen och bakdiffen.

PS Kom ihåg att på bakdiffen först lossa den övre påfyllningspluggen innan du ger dig på den nedre. För om du skruvat loss den nedre och tömt diffen på olja och det sedan visar sig att den övre "sitter som berget" (dessa har tendens att rosta fast ju äldre bilen är) så har du en bil som inte ens är körbar till verkstan. Wink Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sub79
Inkörd Subarist


Registreringsdatum: 20 november 2016
Inlägg: 35

InläggPostat: ons mar 13, 2019 9:20 pm    Rubrik: Svara med citat

FB20 skrev:
Jag antar att motorn är 2,5l?

Mellandiffen (av typen momentomvandlare) ligger förvisso inne i växellådshuset men är en sluten enhet vars vätska inte byts.

Och JA, främdiffen och växellådan är i samma enhet och delar på oljan såtillvida det handlar om manuell växellåda. Automatlådan har dock skild framdiff.

Alltså:

*om du har automatlåda byter du olja i automatlådan ca 9,3 liter + främdiffen ca 1,2 liter
*om du har manuellåda byter du oljan i den kombinerade enheten ca 3,5 liter olja

Bakdiffen rymmer ca 0,8 liter olja.


Med andra ord behöver du med manuellåda totalt ca 4,5 liter olja för växellådan/framdiffen och bakdiffen.

PS Kom ihåg att på bakdiffen först lossa den övre påfyllningspluggen innan du ger dig på den nedre. För om du skruvat loss den nedre och tömt diffen på olja och det sedan visar sig att den övre "sitter som berget" (dessa har tendens att rosta fast ju äldre bilen är) så har du en bil som inte ens är körbar till verkstan. Wink Wink


Okej, tack. Det där var glasklart! Och ja det är en 2,5 med manuell låda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
VIR
Expert-Subarist


Registreringsdatum: 07 december 2009
Inlägg: 159
Ort: Stockholm

InläggPostat: tor mar 14, 2019 8:04 am    Rubrik: Svara med citat

Du fick en komplett instruktion från FB20 Smile

Jag som servar alla mina bilar själv (och de alla var/är med en manuell låda) håller med FB20 : det är jätte enkelt och mycket, mycket billigare vad verkstäderna kommer att ta betalt för det.

Tätningsbrikan kan du köpa på subaruverkstan för ca 15-20 spänn (en vanlig kopparbricka som säkert kostar max 5 kronor på Biltema)

Ingen tätningsmassa behövs i bakdif eller själva lådan.
T70 torx svårt att hitta i vanliga affarer : köpte min på välsorterad proffsbutik.

Under många år använder jag Castrol olja med god resultat (ingen reklam bara min erfarenhet - säkert andra oljor fungerar lika bra).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Legacy / Outback Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.